Egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2019/2020
Egzamin
ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do
niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik,
jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie
zdać.
Egzamin pełni dwie zasadnicze funkcje:
- określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych i zapewnia uczniowi, jego rodzicom, nauczycielom oraz władzom oświatowym informację zwrotną na temat tego poziomu wykształcenia;
- zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych, które wykorzystują wyniki egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów jako kryteria w procesie rekrutacji, jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba wolnych miejsc w danej szkole.
Do egzaminu nie
przystępuje uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu
umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z
niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym
lub znacznym.
Z przystąpienia do egzaminu może być zwolniony:
- uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone inne niż niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Z wnioskiem o zwolnienie występują rodzice ucznia do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Wniosek musi być pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły;
- uczeń, który – ze względu na szczególny przypadek losowy lub zdrowotny – nie mógł przystąpić do egzaminu ani w terminie głównym, ani w terminie dodatkowym;
- uczeń, który jest laureatem
lub finalistą olimpiady przedmiotowej albo laureatem konkursu
przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanego
z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest
zwolniony z egzaminu z tego przedmiotu.
Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty w rubryce danego przedmiotu będzie on miał wpisane słowo – odpowiednio – „zwolniony” lub „zwolniona” oraz maksymalny wynik, tj. „100%” (wynik procentowy) oraz „100” (wynik na skali centylowej).
W roku szkolnym 2019/2020 egzamin będzie obejmował:
- język polski;
- matematykę;
- język obcy.
Od roku szkolnego 2021/2022 oprócz języka polskiego, matematyki i języka obcego, uczeń będzie jeszcze zdawał egzamin z dodatkowego przedmiotu. Będzie mógł dokonać wyboru spośród następujących przedmiotów:
- biologia;
- chemia;
- fizyka;
- geografia;
- historia.
Języki obce jakie ośmioklasista ma do wyboru to:
- angielski;
- francuski;
- włoski;
- hiszpański;
- niemiecki;
- rosyjski;
- ukraiński;
przy czym
musi to być język, którego uczeń uczył się w szkole w ramach obowiązkowych
zajęć edukacyjnych.
Egzamin jest przeprowadzany w dwóch terminach: głównym i dodatkowym.
Do egzaminu
w terminie dodatkowym przystępuje uczeń, który nie przystąpił do egzaminu w
terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych.
Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany w ciągu 3 dni.
DZIEŃ | PRZEDMIOT | CZAS TRWANIA EGZAMINU** |
21 kwietnia 2019 (wtorek), godzina 9.00 | język polski | 120 minut |
22 kwietnia 2019 (środa), godzina 9.00 | matematyka | 100 minut |
23 kwietnia 2019 (czwartek), godzina 9.00 |
język obcy wybrany przedmiot* |
90 minut 90 minut |
*obowiązuje od roku szkolnego
2021-2022
**czas trwania egzaminu z poszczególnych przedmiotów może być
wydłużony w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania
egzaminu. Do czasu trwania egzaminu z danego przedmiotu nie wlicza się czasu
przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi
na kartę odpowiedzi (5 minut).
Wyniki egzaminu będą przedstawiane w procentach i na skali centylowej (odsetek
liczby uczniów, – zaokrąglony do liczby całkowitej – którzy uzyskali z danego
przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż dany uczeń).
WAŻNE TERMINY
Do 30
września 2019
Rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację, w której:
- wskazują język obcy nowożytny, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu;
- (od 2022 r.) wskazują przedmiot do wyboru, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu;
- informują o zamiarze przystąpienia do egzaminu z matematyki (a od 2022 r. również z przedmiotu do wyboru) w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym.
Do 21
stycznia 2020
Rodzice ucznia mogą zgłosić dyrektorowi szkoły pisemną informację o zmianie w
deklaracji, którą złożyli do 30 września.
Do 7 kwietnia 2020
Złożenie do dyrektora szkoły wniosku przez rodziców ucznia, który uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad albo uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z innego języka obcego nowożytnego niż ten, który został zadeklarowany, z prośbą o poinformowanie okręgowej komisji egzaminacyjnej o zmianie języka obcego nowożytnego, jeżeli języka tego uczeń uczy się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych
Podstawowe zasady obowiązujące podczas przeprowadzania egzaminu
***
Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (2019/2020)
***
- Podczas egzaminu z każdego przedmiotu każdy zdający siedzi przy osobnym stoliku. Na stoliku mogą znajdować się wyłącznie arkusze egzaminacyjne, materiały i przybory pomocnicze wskazane w komunikacie dyrektora CKE oraz – w przypadku uczniów chorych lub niepełnosprawnych – leki i inne pomoce konieczne ze względu na chorobę lub niepełnosprawność;
- do sali egzaminacyjnej nie można wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych, np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, smartwatchy, ani korzystać z nich w tej sali. Złamanie powyższej zasady będzie każdorazowo skutkować unieważnieniem egzaminu z danego przedmiotu;
- w czasie egzaminu zdający mogą opuszczać salę egzaminacyjną w uzasadnionej sytuacji, po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami, poza osobami udzielającymi pomocy medycznej;
- członkowie zespołu nadzorującego nie mogą udzielać zdającym wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych. Nie mogą również w żaden sposób komentować zadań egzaminacyjnych;
- w przypadku:
- stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych lub
- zakłócania przebiegu egzaminu, lub
- wniesienia do sali egzaminacyjnej materiałów lub przyborów pomocniczych niewymienionych w komunikacie dyrektora CKE
egzamin danego ucznia z danego przedmiotu egzaminacyjnego może zostać unieważniony.
Unieważnienie egzaminu z danego przedmiotu
Unieważnienie egzaminu z danego przedmiotu może nastąpić:
- podczas egzaminu (decyzja
przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego), jeżeli uczeń:
- rozwiązuje zadania egzaminacyjne niesamodzielnie,
- wniósł na salę egzaminacyjną jakiekolwiek urządzenie telekomunikacyjne lub korzysta z takiego urządzenia na sali egzaminacyjnej,
- wniósł na salę egzaminacyjną materiały lub przybory niewymienione w komunikacie dyrektora CKE o materiałach i przyborach pomocniczych,
- zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom;
- po egzaminie (decyzja dyrektora
OKE lub CKE), jeżeli podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej stwierdzono
niesamodzielne rozwiązywanie przez ucznia zadania lub zadań zawartych w
arkuszu egzaminacyjnym, w szczególności w przypadku stwierdzenia
występowania w pracy ucznia jednakowych sformułowań wskazujących na:
- udostępnianie rozwiązań innemu uczniowi,
- korzystanie z rozwiązań dokonanych przez innego ucznia,
- korzystanie podczas egzaminu z niedozwolonych materiałów, np. przepisanie fragmentu pracy z podręcznika lub opracowania, witryny internetowej,
- skopiowaniu fragmentu tekstu zawartego w arkuszu egzaminacyjnym.
Skutki unieważnienia egzaminu z danego przedmiotu:
- w terminie głównym – koniecznością przystąpienia do egzaminu z tego przedmiotu w terminie dodatkowym;
- w terminie dodatkowym – uzyskaniem wyniku „0%” z tego przedmiotu.
Jeżeli –
zdaniem ucznia lub jego rodziców – w trakcie egzaminu nie były przestrzegane
przepisy dotyczące jego przeprowadzenia, uczeń lub jego rodzice mogą w terminie
2 dni roboczych od dnia egzaminu z danego przedmiotu zgłosić pisemne
zastrzeżenia do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Uczeń lub jego rodzice mają prawo wglądu do swojej sprawdzonej i ocenionej
pracy egzaminacyjnej, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora okręgowej
komisji egzaminacyjnej, w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania przez nią
zaświadczenia/informacji o szczegółowych wynikach egzaminu.
Do każdego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty został przygotowany informator zawierający opis egzaminu z danego przedmiotu oraz przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami. Informatory można znaleźć pod tym adresem:
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym:
- uczniowie niepełnosprawni;
- uczniowie niedostosowani społecznie;
- uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym;
- osoby niebędące obywatelami polskimi, a korzystające z nauki i opieki w szkołach podstawowych;
przystępują do egzaminu ósmoklasisty zgodnie z ogólnym
harmonogramem i według obowiązujących wymagań egzaminacyjnych, w warunkach
lub formach dostosowanych do ich potrzeb.
Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb uczniów
odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego (zazwyczaj jest nim
dyrektor szkoły).
Związane z tym działania najczęściej jednak spoczywają na pedagogu szkolnym.
W związku z tym, powinien on bardzo dobrze znać obowiązujące procedury.
Sposób dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu do potrzeb i
możliwości danego ucznia wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród dostosowań
wskazanych w komunikacie dyrektora CKE.
Komunikat ten jest publikowany do 10 września roku szkolnego, w którym
jest przeprowadzany egzamin.
***
***
Dokumenty, na podstawie których przysługuje dostosowanie
warunków lub form przeprowadzania egzaminu
DOKUMENT | GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE |
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego | uczniowie: słabosłyszący i niesłyszący; słabowidzący i niewidomi; z niepełnosprawnością ruchową; z afazją; z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera; niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym. |
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza | uczniowie: z czasową niesprawnością rąk; z przewlekłymi chorobami; chorzy lub niesprawni czasowo. |
opinia rady pedagogicznej | uczniowie: którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą; z zaburzeniami komunikacji językowej; osoby niebędące obywatelami polskimi, a korzystające z nauki i opieki w szkołach podstawowych. |
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej | uczniowie: ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią; z zaburzeniami komunikacji językowej. |
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania | uczniowie z chorobami przewlekłymi. |
Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej
należy przedłożyć dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2019
r. Jeżeli dokument został wydany po tym terminie – należy go złożyć
niezwłocznie po otrzymaniu.
Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel ma obowiązek – do 27
września 2019 r. – poinformować rodziców o możliwych sposobach dostosowania
warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
Nie później niż do 20 listopada 2019 r. dyrektor szkoły przekazuje
rodzicom ucznia na piśmie informację o sposobie dostosowania warunków lub
form egzaminu przyznanych uczniowi przez radę pedagogiczną.
Rodzice ucznia składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania, nie później niż do 25 listopada 2019 r. (jako oświadczenie w dostarczonym piśmie).
Jeżeli konieczność dostosowania warunków i form egzaminu nastąpiła po 25 listopada – dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o przyznanych przez radę pedagogiczną dostosowaniach.